Visszaolvastam előző beszélgetésünk sorait - mintha ezzel búcsúztam volna Tőled.
Amikor valaki eltávozik, megannyi kérdést hagy maga után, de hiszem, hogy ha figyelünk, a kérdések között meghalljuk a választ.
Van-e értelme gyűlöletben leélni egy életet?
Van-e értelme egy életen át tagadni?
Figyelj csendben, s meghallod azokat a szavakat, amelyek kioltják egymást: gyűlölet, tagadás és élet.
Meddig lehet gyűlölni, s meddig tagadni? Van-e utolsó pillanat?
Meddig képesek a gyűlölet, a tagadás szavai visszhangzani azután, hogy minden elnémult? Van-e üresség, mely elnyeli őket, vagy szertefoszlanak a végtelen térben?
Vagy egyszerre állsz a némaságban és hallod a hangokat, melyek viharként zúdulnak Rád?
Van-e tagadás, vagy csak formálás és formálódás, "oldás és oldódás" van?
Valakit gyűlölsz, megvetsz, s úgy gondolod, bármit tesz is, Téged teljesen hidegen hagy. Bármit is érzel a másik iránt, mindig viszonyulsz, ami azt jelenti, hogy valamiképp formálódsz hozzá.
A gyűlölet sokkal erősebb önkiterjesztés, mint a szeretet. Csak míg a Szeretet képes áramolni, addig a gyűlöletet táplalni kell.
A Szeretetben mindannyian szabadon szárnyalunk, míg a gyülölet által egymáshoz láncoljuk magunkat.
Kinek kezén lánc feszül, rabbá válik.
És rabok ők már,
egykedvü, álmos, leláncolt rabok:
hetven nehéz év a békó karjukon,
hetven év bűne, baja, bánata --
hetven nehéz évtől leláncolva várják
egy jóságos kéz,
rettenetes kéz,
ellentmondást nem tűrő kéz
parancsszavát:
"No gyere, tedd le."
(Weöres Sándor: Öregek)
Formáltál minket, és formálódtál.
Tanítottál, s mi tanultunk.
"No gyere, tedd le."