Én pedig éjszakánként a tűznél nyomoztam az életemet visszafele, mint ahogy lőtt vadat nyomoz az ember, hogy megtalálja a vadászt, aki meglőtte. Én is kerestem azt, aki engem meglőtt, aki elpusztította az életemet, aki rablóvá tett. És oda jutottam el mindig, (...) hogy mindez azért van, mert annak idején, amikor a papírokat osztogatták, nekem nem jutott.
Részlet Wass Albert Adjátok vissza a hegyeimet c. regényéből
Rablók lettünk, s most nyomozunk. Keressük a tettest, kutatjuk azt a második eredendő bűnt, ami azzá tett minket, akik most vagyunk.
Mert ahogy Wass Albert is mondja, vadállatok lettünk, s bár a vadállat nem keresi, ki tette vadállattá, mi szüntelen kutatunk, mert nem érezzük azt, mint a vadállat. Nem érezzük, hogy a helyünkön lennénk. Valami hiányát érezzük.
Ha pedig hiányolunk valamit, az mindig azt jelenti, hogy nem tudjuk, mi az, ami hiányzik. Sosem volt, sohasem lehetett a miénk, egyetlen pillanatig sem tudtuk átélni.
Így hát valójában keresésünk is mindaddig eredménytelen lesz, amíg a hiányt hajt bennünket. A hiány pedig félelmet szül, a félelem erőszakot, az erőszak rút pusztulást.
De minek a hiánya? Hogyan hiányozhat bármi, ha sosem volt a miénk?
A szüntelen keresés okozta szenvedésünk éppen abból fakad, hogy annak idején körbekerítettünk valamit, amit a sajátunkat kiáltottunk ki. Valami olyat, ami azelőtt senkié sem volt - s így mindenkié.
Kerítést húztunk a Szeretet köré. A tulajdonunkká tettük.
S most ott állunk, mint azok az emberek, akik telkeket vásárolnak a Holdon. Abszurd, de így van.
Kitől veszik meg? Előtte kié volt?
S ha megkérded őket, ugyan mutassák meg, melyik telek az övék odafent, vajon mit válaszolnak?
Amíg nem kerítettük be a Szeretetet, nem tudtuk, hogy valaha hiányozni fog. El sem tudtuk képzelni. Hiszen mindig itt van.
Itt? Hol itt?
Kezünkbe vettünk egy befőttes üveget, karunkat meglendítettük a semmiben, majd a fedelet lezárva azt mondtuk: "Ez most már az enyém. Az én levegőm."
Eddig levegő volt, de most, hogy palackban őrzöd, s melledet büszkén verve mondod: "Enyém!" - így már semmi.
Értéktelenné vált. Érzed Te is, s ezért az utcákat járod, s harsogva reklámozod: "Tessék! Vegyenek!" Neked már nem kell, de még mindig képtelen vagy elengedni, még körmöd sarkát is pénzzé tennéd. Halálos ágyadon fekve még testedet is eladnád.
S mit kezdesz utána a pénzzel?
Mert amit a magadévá tettél, amit uralsz, egy idő után unalmas lesz számodra.
Az ember körbekerítette a Szeretetet. A magáénak akarta.
S amikor megházasodik, beáll abba a sorba, amiből Wass Albert kimaradt. Papírt osztanak neki, melyre ráírják, ki a Tiéd, s Te kié vagy. Kinek adtad el a Szeretetedet, s kiét vetted meg.
Majd telnek az évek, s úgy nézel férjedre/feleségedre, mint egy nyakadon maradt koloncra. Mint ifjúságod játékszerére, arra a kisautóra, amit még az ágyba is magaddal vittél, amit álmodban is kezeid közt szorongattál; ám a fiatalság elmúlt, s már nincs rá szükséged.
Mit gondolsz, a tudomány miért ír a házasságról, miért ír családokról? Miért kezeli őket gazdasági intézményként? S vajon miért nem olvashatsz szociológiai elemzést a kommunákról, melyekről Osho beszél?
Azért, mert ahol nincs körülkerítés, ahol nincs tulajdon, nincs birtoklás - ott a tudomány, a mai civilizáltnak feltüntetett társadalom számára nincs érték. Ők ott nem az életető levegőt látják, hanem a semmit.
Ám arra lettünk tanítva, hogy a semmit is támadjuk meg, s döntsük igáink alá. Birtokoljunk - erről szól az életünk.
Ha pedig meguntuk az uralmat, s szeretnénk megosztani, két lehetőségünk adott: vagy a törvény elé kerülünk, vagy a zárt osztályra.
Nem mondhatod férjednek/feleségednek, hogy nem csak őt szereted - mert ő a tulajdonod. Nem kérheted, hogy ne akarja kizsákmányolni a benned lakó Szeretetet, mert az nem birtokolható - abban a percben beadjad ellened a válópert - s íme, máris a törvény előtt állsz. A törvény pedig nem Téged véd, hanem a tulajdont. Lélek, szellem elleni bűncselekményt nem ismer, csupán tulajdon ellenit.
A Szeretetet nem zárhatod palackba, nem emelhetsz köré magas falakat, de papírra sem írhatod le. Ha a tulajdonoddá teszed, meglövöd magad, s gyilkossá leszel.
A Szeretet pedig értéktelenné válik, s akár egy életen át ülhetsz a tűz mellett, kutatva, ki lőtt meg Téged...